man shape revised/2019
- er en gjenopptakelse og videreutvikling av soloarbeidet med danseren Daniel Racek, man shape/2011
- fokuset er maskulinitet, mandighet - og sårbarhet -
Med både en mannlig og kvinnelig danser involvert i en solo dansekveld - er de medvirkende for 2019 Daniel Racek og Kristine Parsons.
For forestillingene CZ tidlig i 2019, var de medvirkende Daniel Racek og Martina Lavoca med forestillingene på NU DANCE festival, Studio Alta og
Prague Pride med totalt 557 publikummere.
Forestillingene er støttet at FFUK og STIKK
Coproduksjon og samarbeid Dancewatch/CZ og Studio Alta/CZ.
Forestillinger på Papirhuset Teater/ Tønsberg 5.-6 desember 2019 og TRAFO OTS/Oslo 8. desember 2019
VIDEO
Foto: Stein Jarle Nilsen
vid & klar/2018 - wide & clear/2018
Premiere 16.-18. mars, Scenehuset/ Oslo
I`m dreaming of unsolved riddles unrequested body sex gender untested Above and all and beneath, between and betwixt. I am spirited and spirit made to move - completely out of sight and there is no right – not right – to demand a site of blooming light sight – shapes and wonders – past now and free – stay of (my) sight unless to be free – flames eating ocean - waves of sea dont try to see – me – somehow we forget to be – to be – free to be
silvery slivering odd shaped out and – free –
Just simply to – B – for
Bears or what not
Seals and all
In some great grand fall
Of being to be or not to be
Free
Medvirkende, dansere/utøver/musiker:
Idè/ konsept/ koreografi - Karen Foss, Dansere: Isabell B. Johansen (NO), Kristine Parsons (NO), Daniel Racek (SVK), Utøver/ sangtekst og musikk - Lærke Grøntved (NO), Lydteknikk: Jonas Jessen (NO), Lysdesign og teknikk: Gard Gitlestad (NO), Musikk/ komposisjon: Leon Muraglia (NO), Kunstneriske fotomotiv for lysdesign: Stein Jarle Nilsen (NO), Produsent: Camilla Svingen (NO), Video: Leon Gundersen (NO), Dokumentasjon/ foto/ film: Stein Jarle Nilsen/ Millimedia, Bidragsytere: Marianne Kjærsund, Magnus Myhr, Workshop deltakere: Maja Furnes, Sime Botilsrød Eriksen, Daniel Rodriguez Nilsen , Tekst i samarbeid med kfQW medarbeidere.
Produksjonen mottok støtte fra Kulturrådet, Fond for lyd og Bilde, Fond for Utøvende Kunstnere.
vakt/watch - 2016
Urpremiere 27.-30. oktober, Dansens Hus, Studio Scenen/Oslo
vakt/2016 tar for seg fenomenet - opprinnelighet - med blikk for det uforutsigbare, usikre, det som unndrar seg. Med begrepet - vill snø - i tankene, et begrep som omhandler det som ikke er menneskestyrt eller nok influert til å falle under menneskers kontroll, og som derfor finnes i verden som en annen form for opprinnelighet, med eget liv og eksistens som motiverer. Kvaliteter som - flyktig - skaper et spill mellom musikk/lyd og dans/bevegelse i et stor og stående rom.
Stalheims musikk som en lydlig kjerne i forestillingen, med en skiftende og rastløs undersøkende framdrift og med musike rpå scenen som spille rdelvis improvisert og delvis planlagt i forhold til musikk som strømmer over lydanlegget. Dansens utfoldelse er samtidig lydløs og tett på tilskuerne med drag av vind som merkbar, men ikke nødvendigvis hørbar.
Arbeidet begynner våren 2016.
Medvirkende, dansere/utøver/musiker:
Kenneth Flak (NO), Isabell B. Johansen (NO), Martina H. Lacova (SVK), Kenya Parsons (NO), Daniel Racek (SVK), Kulli Roosna (EST), Amalie Stalheim (NO). Andre medvirkende: Gard Gitlestad (NO)/ lysdesign og lysteknisk avvikling. Vibeke Heide (NO)/film, Stein Jarle Nilsen (NO)/foto, Jostein Stalheim (NO)/musikk-komposisjon og lydteknisk avvikling, Scenograf Susanne Irene Fjørtoft, Camilla Svingen (NO)/produsent, Karen Foss (NO), ide/konsept/koreografi i samråd med medvirkende og prosjektansvarlig.
Produksjonen mottok støtte fra Kulturrådet, Fond for lyd og Bilde, Fond for Utøvende Kunstnere og Norsk Komponistfond.
TEASER
READ THE ENGLISH PRESENTATION
lyst blikk/light regard - 2015
premiere 28. august 2015. Scenehuset/Oslo.
Lettheten lenge leve. Man overgir seg. Man slutter med forhandlinger. Luftigheten og innfallene lenge leve. En endelig stille og effektiv protest. Man skal ikke fanges og holdes. Spring vekk. SOm en annen form for botsgang, prilgrimsvandring, sjelelig undring. Styr unna. Hva glemte vi å huske på? Hva skulle man heller ha gjort? Latteren lenge leve. I dette helvete av en samtid. Lenge leve hengivenheten. Leke leke sprang ordløs lyd. Vind over sand, luft over vann, trærne synger. Premiere Scenehuset/Oslo 28-30.august 2015.
Medvirkende: Karen Foss (NO), Isabell B. Johansen (NO), Jørgen Knudsen (NO), Martina Hajdyla Lacova (SVK), Sidsel Pape (NO), Håvard Pedersen (NO), Daniel Racek (SVK), Sigve Sælensminde (NO). Film/foto: Vibeke Heide (NO)/ Stein Jarle Nilsen (NO).
Produsentoppgaver: Camilla Svingen (NO), Prosjektansvarlig: Karen Foss.
Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Bergen Kommune. Samprodusent Studio Alta/CZ.
English version
Technical information
VIDEO LINK (full version)
TEASER
premiere 28. august 2015. Scenehuset/Oslo.
Lettheten lenge leve. Man overgir seg. Man slutter med forhandlinger. Luftigheten og innfallene lenge leve. En endelig stille og effektiv protest. Man skal ikke fanges og holdes. Spring vekk. SOm en annen form for botsgang, prilgrimsvandring, sjelelig undring. Styr unna. Hva glemte vi å huske på? Hva skulle man heller ha gjort? Latteren lenge leve. I dette helvete av en samtid. Lenge leve hengivenheten. Leke leke sprang ordløs lyd. Vind over sand, luft over vann, trærne synger. Premiere Scenehuset/Oslo 28-30.august 2015.
Medvirkende: Karen Foss (NO), Isabell B. Johansen (NO), Jørgen Knudsen (NO), Martina Hajdyla Lacova (SVK), Sidsel Pape (NO), Håvard Pedersen (NO), Daniel Racek (SVK), Sigve Sælensminde (NO). Film/foto: Vibeke Heide (NO)/ Stein Jarle Nilsen (NO).
Produsentoppgaver: Camilla Svingen (NO), Prosjektansvarlig: Karen Foss.
Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Bergen Kommune. Samprodusent Studio Alta/CZ.
English version
Technical information
VIDEO LINK (full version)
TEASER
silver lines/silver lines - 2015
Forarbeid/ utviklingsarbeid for 2013 produksjonen seier svake forbindelser. En duett danset av Martina Hajdyla Lacova (SVK) og Daniel Racek (SVK).
Kompaniet hadde en residens i Villnius i 2012 hvor arbeidet begynte og hvor det endte som en duett som i dag spilles som et selvstendig verk.
Det ble forsket i skjønnhets idealer og posering, kontrastert med scanning av konsentrasjonsleiren Auschwitz i projeksjon.
medvirkende: Karen Foss (NO) koreograf, Jørgen Knudsen (NO) musikk, Martina Hajdyla Lacova (SVK) danser og Daniel Racek (SVK) danser.
English version
Technical information
VIDEO LINK (passord: Henning990)
Forarbeid/ utviklingsarbeid for 2013 produksjonen seier svake forbindelser. En duett danset av Martina Hajdyla Lacova (SVK) og Daniel Racek (SVK).
Kompaniet hadde en residens i Villnius i 2012 hvor arbeidet begynte og hvor det endte som en duett som i dag spilles som et selvstendig verk.
Det ble forsket i skjønnhets idealer og posering, kontrastert med scanning av konsentrasjonsleiren Auschwitz i projeksjon.
medvirkende: Karen Foss (NO) koreograf, Jørgen Knudsen (NO) musikk, Martina Hajdyla Lacova (SVK) danser og Daniel Racek (SVK) danser.
English version
Technical information
VIDEO LINK (passord: Henning990)
norsk tale - en serie med monologer / 2014-2015
En serie monologer i dialogform, utviklet fortløpende 2014-2015, med Suzie Davies og Karen Foss som medvirkende og utøvende. Idemasse og konseptuelle spørsmål drøftes mellom Davies og Foss og i samtale med de som kommer for å se. Work in Progress.
English version
Technical rider
En serie monologer i dialogform, utviklet fortløpende 2014-2015, med Suzie Davies og Karen Foss som medvirkende og utøvende. Idemasse og konseptuelle spørsmål drøftes mellom Davies og Foss og i samtale med de som kommer for å se. Work in Progress.
English version
Technical rider
gyllen ondskap/golden evil - 2014
kfQW medvirkende utøver rundt – eleganse og dens skyggeside arroganse - uventende og overraskende øyeblikk blant hendelsene, er en høvisk duett danset, mens to utøvere kommenterer i syrlige manerer og uhøflig presisjon. Lukket om sin egen aristokratiske natur, vandrer de fire utøverne i klørne på hverandre. Uroen rasler på undersiden. Humoren er infam. Premiere Scenehuset/Oslo 1-3.desember 2014, Cornerteateret 29-31.januar 2015, Tsjekkia turnè høsten 2015.
medvirkende:
Suzie Davies, Karen Foss, Josephine Kylen Collins, Jørgen Knudsen, Martina Hajdyla Lacova, Håvard Pedersen, Daniel Racek, Sigve Sælensminde. Film/Foto, Vibeke Heide /Stein Jarle Nilsen.
Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, Bergen Kommune.
English version
Generic LX plot
Technical rider
VIDEO LINK
Kunstnerisk samtale på scenekanten med Knut Ove Arntzen (passord er Henning990)
kfQW medvirkende utøver rundt – eleganse og dens skyggeside arroganse - uventende og overraskende øyeblikk blant hendelsene, er en høvisk duett danset, mens to utøvere kommenterer i syrlige manerer og uhøflig presisjon. Lukket om sin egen aristokratiske natur, vandrer de fire utøverne i klørne på hverandre. Uroen rasler på undersiden. Humoren er infam. Premiere Scenehuset/Oslo 1-3.desember 2014, Cornerteateret 29-31.januar 2015, Tsjekkia turnè høsten 2015.
medvirkende:
Suzie Davies, Karen Foss, Josephine Kylen Collins, Jørgen Knudsen, Martina Hajdyla Lacova, Håvard Pedersen, Daniel Racek, Sigve Sælensminde. Film/Foto, Vibeke Heide /Stein Jarle Nilsen.
Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, Bergen Kommune.
English version
Generic LX plot
Technical rider
VIDEO LINK
Kunstnerisk samtale på scenekanten med Knut Ove Arntzen (passord er Henning990)
seier svake forbindelser/victory feeble lines - 2013
kfQW medvirkende utøver det ulmende raseriet i overgangene mellom - åpenhet, ørkesløshet, ekstase og trussel – Det tidløse, noe forgangent sammen med det moderne gjennomsyrer verket. Landskapet er formet som en ørken i overgang til en sølvliknende skog, med fire jegere. En person jages av glemte minner, mens vindkast siver igjennom. Premiere 2013.
medvirkende:
Alexander Aarø, Karen Foss, Josephine Kylen Collins, Jørgen Knudsen, Martina Hajdyla Lacova, Daniel Racek, MaSiKK/Sigve Sælensminde og Martin Flack, Eli Villanger. Gunnar Innvær/Håvard Pedersen, lydansvarlig. Film/foto, Vibeke Heide/Marit Anna Evanger. Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, Bergen Kommune.
KRITIKK, scenekunst.no - Karoline Skuseth/2014
english version
Technical rider
VIDEO LINK
kfQW medvirkende utøver det ulmende raseriet i overgangene mellom - åpenhet, ørkesløshet, ekstase og trussel – Det tidløse, noe forgangent sammen med det moderne gjennomsyrer verket. Landskapet er formet som en ørken i overgang til en sølvliknende skog, med fire jegere. En person jages av glemte minner, mens vindkast siver igjennom. Premiere 2013.
medvirkende:
Alexander Aarø, Karen Foss, Josephine Kylen Collins, Jørgen Knudsen, Martina Hajdyla Lacova, Daniel Racek, MaSiKK/Sigve Sælensminde og Martin Flack, Eli Villanger. Gunnar Innvær/Håvard Pedersen, lydansvarlig. Film/foto, Vibeke Heide/Marit Anna Evanger. Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, Bergen Kommune.
KRITIKK, scenekunst.no - Karoline Skuseth/2014
english version
Technical rider
VIDEO LINK
vredens anatomi/the anatomy of wrath - 2012
Et forsknings - og forarbeid 2012 til gyllen ondskap/2014.
kfQW kunstnerne utøver i undersøkelse om – vrede, dets styrke og kraft – og utfolder i raseri, sinne, utålmodighet, desperasjon og nød, med ulende hunder og ulver, trær skissert opp, bygging av landsby og lagring av varme. Vist som arbeid i krysningspunktet for performance/live kunst/installasjon og fysisk presentasjon. Spillested Scenehuset/Oslo 2012.
medvirkende:
Danser/skuespiller Øyvind Jørgensen/www.ojprod.no, Terje Tjøme Mossige/www.toyboys.org og Karen Foss. Film/Foto, Vibeke Heide/Marit Anna Evanger. Forskningsarbeidet mottok støtte fra Norsk Kulturråd og Bergen Kommune.
English version
Technical rider
VIDEO LINK
Et forsknings - og forarbeid 2012 til gyllen ondskap/2014.
kfQW kunstnerne utøver i undersøkelse om – vrede, dets styrke og kraft – og utfolder i raseri, sinne, utålmodighet, desperasjon og nød, med ulende hunder og ulver, trær skissert opp, bygging av landsby og lagring av varme. Vist som arbeid i krysningspunktet for performance/live kunst/installasjon og fysisk presentasjon. Spillested Scenehuset/Oslo 2012.
medvirkende:
Danser/skuespiller Øyvind Jørgensen/www.ojprod.no, Terje Tjøme Mossige/www.toyboys.org og Karen Foss. Film/Foto, Vibeke Heide/Marit Anna Evanger. Forskningsarbeidet mottok støtte fra Norsk Kulturråd og Bergen Kommune.
English version
Technical rider
VIDEO LINK
man shape/2011
– en solo for en mann. kfQW danser Daniel Racek utøver i undersøkelser om - mandighet, mannlighet og maskulinitet - Forestillingen er skapt for danseren Daniel Racek, og hvor det settes spørsmål rundt en manns skjønnhet, femininitet, maskulinitet, sårbarhet, lekenhet, kraft og styrke.
Medvirkende:
Koreografi Karen Foss i samarbeid med Daniel Racek. Jørgen Knudsen, Sigve Sælensminde/Masikk. Film/Foto, Vibeke Heide/Marit Anna Evanger.
Daniel Racek er en profilert danser i eget hjemland, med et nyansert uttrykk, samt vant til å demonstrere og kommunisere med sitt publikum, ikke bare som danser, men som foredragsholder av arbeidet han danser. Hans erfaring omfatter i tillegg undervisning, workshops og klasser basert på
samtidsdanseteknikker og med kreative ferdigheter for improvisasjon og konseptuellt arbeid. Han jobber regelmessig med kfQW. Annet arbeid omfatter dans med rootlessroot / Jozef Frucek. Daniel Racek har sin base i Bratislava/ Slovakia.
Technical information
English version
VIDEO LINK
– en solo for en mann. kfQW danser Daniel Racek utøver i undersøkelser om - mandighet, mannlighet og maskulinitet - Forestillingen er skapt for danseren Daniel Racek, og hvor det settes spørsmål rundt en manns skjønnhet, femininitet, maskulinitet, sårbarhet, lekenhet, kraft og styrke.
Medvirkende:
Koreografi Karen Foss i samarbeid med Daniel Racek. Jørgen Knudsen, Sigve Sælensminde/Masikk. Film/Foto, Vibeke Heide/Marit Anna Evanger.
Daniel Racek er en profilert danser i eget hjemland, med et nyansert uttrykk, samt vant til å demonstrere og kommunisere med sitt publikum, ikke bare som danser, men som foredragsholder av arbeidet han danser. Hans erfaring omfatter i tillegg undervisning, workshops og klasser basert på
samtidsdanseteknikker og med kreative ferdigheter for improvisasjon og konseptuellt arbeid. Han jobber regelmessig med kfQW. Annet arbeid omfatter dans med rootlessroot / Jozef Frucek. Daniel Racek har sin base i Bratislava/ Slovakia.
Technical information
English version
VIDEO LINK
wolfman/lycantrophy - 2011
– en solo for en mann. Danser Mattias Ekholm utøver i undersøkelse om – mandighet, mannlighet og maskulinitet - Arbeidet er et søk i grublende og mørke sider i mannlighet, maskuline krefter og stemninger.
medvirkende:
Koreografi Suzie Davies for Mattias Ekholm. Jørgen Knudsen, Sigve Sælensminde/Masikk. Film/Foto, Vibeke Heide/Marit Anna Evanger.
Mattias Ekholm er en profilert danser, med blant annet bakgrunn i Carte Blanche AS. Han har i tillegg virket som danser for bl.a. Kenneth Kvarnstrøm, Ina Christel Johannessen, Ingun Bjørnsgaard, Jo Størmgren, Ørjan Andersson, Philippe Blanchard. Han er for tiden fast danser for IBP. Ekholm har base i Oslo.
English version
Technical information
– en solo for en mann. Danser Mattias Ekholm utøver i undersøkelse om – mandighet, mannlighet og maskulinitet - Arbeidet er et søk i grublende og mørke sider i mannlighet, maskuline krefter og stemninger.
medvirkende:
Koreografi Suzie Davies for Mattias Ekholm. Jørgen Knudsen, Sigve Sælensminde/Masikk. Film/Foto, Vibeke Heide/Marit Anna Evanger.
Mattias Ekholm er en profilert danser, med blant annet bakgrunn i Carte Blanche AS. Han har i tillegg virket som danser for bl.a. Kenneth Kvarnstrøm, Ina Christel Johannessen, Ingun Bjørnsgaard, Jo Størmgren, Ørjan Andersson, Philippe Blanchard. Han er for tiden fast danser for IBP. Ekholm har base i Oslo.
English version
Technical information
TO / TWO - 2010
Forestillingen arbeider på nummeret to med sine matematiske og kulturelle konnotasjoner, i kombinasjon med ørken bilder. Produksjonen er designet for kontemplasjon av stillhet, tomhet og det utvidende, grenseløse. Syv dansere fyller det store stående rommet og styrker en sansning av eksistens.
Spillesteder Logen Teater/BIT Teatergarasjen/Bergen. Dansens Hus/Oslo 2010. Lublin Dance Festival/2011, Polen.
medvirkende:
Gry Bech-Hanssen, Suzie Davies, Karen Foss, Mattias Ekholm, Jørgen Knudsen, Marianne Kjærsund, Pernille N. Mogensen, Magnus Myhr, Kenya Parsons, Morten Pettersen, Daniel Racek, Sigve Sælensminde/Martin Flack/Masikk, Brynjar Vik. Film/Foto: Vibeke Heide/Marit Anna Evanger. Samprodusent: BIT Teatergarasjen/Bergen, Carte Blanche AS/Bergen, Produksjonen fikk støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, UD, Bergen kommune
KRITIKK, Scenekunst.no, 03.09.2010, Karoline Skuseth
English version
Technical version
VIDEO LINK (full versjon)
TEASER/PREVIEW
Forestillingen arbeider på nummeret to med sine matematiske og kulturelle konnotasjoner, i kombinasjon med ørken bilder. Produksjonen er designet for kontemplasjon av stillhet, tomhet og det utvidende, grenseløse. Syv dansere fyller det store stående rommet og styrker en sansning av eksistens.
Spillesteder Logen Teater/BIT Teatergarasjen/Bergen. Dansens Hus/Oslo 2010. Lublin Dance Festival/2011, Polen.
medvirkende:
Gry Bech-Hanssen, Suzie Davies, Karen Foss, Mattias Ekholm, Jørgen Knudsen, Marianne Kjærsund, Pernille N. Mogensen, Magnus Myhr, Kenya Parsons, Morten Pettersen, Daniel Racek, Sigve Sælensminde/Martin Flack/Masikk, Brynjar Vik. Film/Foto: Vibeke Heide/Marit Anna Evanger. Samprodusent: BIT Teatergarasjen/Bergen, Carte Blanche AS/Bergen, Produksjonen fikk støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, UD, Bergen kommune
KRITIKK, Scenekunst.no, 03.09.2010, Karoline Skuseth
English version
Technical version
VIDEO LINK (full versjon)
TEASER/PREVIEW
hvitt løp/gracerunners - 2007
Hvitt løp er en rå og kraftfull ytelse, dreid rundt - utfordringer om energi, anstrengelse, forstyrrelser og utmattelse – og hva kan anses som grensene. Forestillingen utfolder seg dynamisk og poetisk, i en "storformet plass". For publikum representerer forestillingen en forbløffende visuell og auditativ opplevelse. Spillesteder BBT/Oslo, BIT Teatergarasjen/Bergen. Ponec/Praha. RAS/Sandnes Kulturhus 2007 – 2008.
Fremført av Lublin Dance Theatre på Lubin Dance Festival/2011 og for 2011-2012 i Polen.
medvirkende: Jan Benes, Thor Brødreskift, Karen Foss, Lea Capkova, Suzie Davies, Camilla Eeg Tverbakk, Tomas Jerabek, Marianne Kjærsund, John Inge Knudsen, Jørgen Knudsen, Jan Malik, Tomas Moravek, Morten Pettersen, Daniel Racek, Sigve Sælendsminde.
Samprodusenter: BIT Teatergarasjen/Bergen, Carte Blanche AS/Bergen, Nanohach/Praha. Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, UD, Bergen kommune. Gjennom Nanohach, The Czech Ministry of Culture og Prague City.
KRITIKK, 21.03.07 Aftenposten/Lunde
KRITIKK, April 2007 Dancezone/Heather Benes - Mcgade
English version
Technical information
VIDEO LINK
Hvitt løp er en rå og kraftfull ytelse, dreid rundt - utfordringer om energi, anstrengelse, forstyrrelser og utmattelse – og hva kan anses som grensene. Forestillingen utfolder seg dynamisk og poetisk, i en "storformet plass". For publikum representerer forestillingen en forbløffende visuell og auditativ opplevelse. Spillesteder BBT/Oslo, BIT Teatergarasjen/Bergen. Ponec/Praha. RAS/Sandnes Kulturhus 2007 – 2008.
Fremført av Lublin Dance Theatre på Lubin Dance Festival/2011 og for 2011-2012 i Polen.
medvirkende: Jan Benes, Thor Brødreskift, Karen Foss, Lea Capkova, Suzie Davies, Camilla Eeg Tverbakk, Tomas Jerabek, Marianne Kjærsund, John Inge Knudsen, Jørgen Knudsen, Jan Malik, Tomas Moravek, Morten Pettersen, Daniel Racek, Sigve Sælendsminde.
Samprodusenter: BIT Teatergarasjen/Bergen, Carte Blanche AS/Bergen, Nanohach/Praha. Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, UD, Bergen kommune. Gjennom Nanohach, The Czech Ministry of Culture og Prague City.
KRITIKK, 21.03.07 Aftenposten/Lunde
KRITIKK, April 2007 Dancezone/Heather Benes - Mcgade
English version
Technical information
VIDEO LINK
europa kvinne/europa woman - 2006
Produksjonen europa kvinne er den siste del av perle trilogien. Stykket sporer historien om – europeisk identitet - hvordan denne identiteten har utviklet seg og er knyttet til tidligere og nåværende politikk i det europeiske kontinentet og den historiske utformingen av dagens moderne og vestlige kvinne. I forestilling spores en identitetsdannelse, vevet sammen av tre historier, hvor det antydes hva som kan gjøre en dagens norsk kvinne til en i samtiden europeisk person. Moderne, fredelig og sivilisert oppførsel står på spill, denne produksjonen gir noen innblikk i hvorfor og hvordan”. Spillesteder BBT/Oslo, BIT Teatergarasjen, TOU Scene/Stavanger 2006
medvirkende:
Indrani Balgobin, Karenna Ceun, Suzie Davies, Camilla Eeg Tverbakk, Katrine Nylund, Stephen Rolfe, Antti Sakari Saario, Alan Lucien Øyen. Konsept, manus og koreografi i samarbeid med Suzie Davies og Camilla Eeg. Foto, Thor Brødreskift. Samprodusenter: BIT Teatergarasjen, Carte Blanche AS. Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere.
English version
Technical information
Produksjonen europa kvinne er den siste del av perle trilogien. Stykket sporer historien om – europeisk identitet - hvordan denne identiteten har utviklet seg og er knyttet til tidligere og nåværende politikk i det europeiske kontinentet og den historiske utformingen av dagens moderne og vestlige kvinne. I forestilling spores en identitetsdannelse, vevet sammen av tre historier, hvor det antydes hva som kan gjøre en dagens norsk kvinne til en i samtiden europeisk person. Moderne, fredelig og sivilisert oppførsel står på spill, denne produksjonen gir noen innblikk i hvorfor og hvordan”. Spillesteder BBT/Oslo, BIT Teatergarasjen, TOU Scene/Stavanger 2006
medvirkende:
Indrani Balgobin, Karenna Ceun, Suzie Davies, Camilla Eeg Tverbakk, Katrine Nylund, Stephen Rolfe, Antti Sakari Saario, Alan Lucien Øyen. Konsept, manus og koreografi i samarbeid med Suzie Davies og Camilla Eeg. Foto, Thor Brødreskift. Samprodusenter: BIT Teatergarasjen, Carte Blanche AS. Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere.
English version
Technical information
stille rød/quiet rød - 2004
”Lo thus by day my limb, by night my mind, for thee and for myself, no quiet find” - utdrag fra sonette nr. 27, en rise i dikt av Shakespeare. Sonette no. 54 av Shakespeare reflekterer over aspekter av kjærlighet, tid, forfengelighet, skjønnhet og død. Stille rød, den andre delen av Pearl Triology, bærer fram en teknisk diskurs av diktet, driver de to utøverne i personlige funderinger om kjærlighet som en stor og forvirrende enhet. Forestillingen slutter med en stille monolog om kjærlighet i vår nåværende tid, dets former for generøsitet, sorg og lengsel. Den engelske og norske teksten er skrevet og fremført av Suzie Davies og Karen Foss . Spillesteder BBT/Oslo og BIT Teatergarasjen/Bergen 2004-2005
medvirkende: Suzie Davies, Karen Foss, Katrine Nylund, Stephen Rolfe. Thor Brødreskift, foto. Indrani Balgobin, Anne Regine Klovholt, Antti Sakari Saario, Yvonne Øyen and Alan Lucien Øyen. Konsept og koreografi i samarbeid med Suzie Davies. Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for Utøvende kunstnere, Bergen Kommune. Samprodusenter: BIT-teatergarasjen og Carte Blanche AS.
English version
Technical rider
”Lo thus by day my limb, by night my mind, for thee and for myself, no quiet find” - utdrag fra sonette nr. 27, en rise i dikt av Shakespeare. Sonette no. 54 av Shakespeare reflekterer over aspekter av kjærlighet, tid, forfengelighet, skjønnhet og død. Stille rød, den andre delen av Pearl Triology, bærer fram en teknisk diskurs av diktet, driver de to utøverne i personlige funderinger om kjærlighet som en stor og forvirrende enhet. Forestillingen slutter med en stille monolog om kjærlighet i vår nåværende tid, dets former for generøsitet, sorg og lengsel. Den engelske og norske teksten er skrevet og fremført av Suzie Davies og Karen Foss . Spillesteder BBT/Oslo og BIT Teatergarasjen/Bergen 2004-2005
medvirkende: Suzie Davies, Karen Foss, Katrine Nylund, Stephen Rolfe. Thor Brødreskift, foto. Indrani Balgobin, Anne Regine Klovholt, Antti Sakari Saario, Yvonne Øyen and Alan Lucien Øyen. Konsept og koreografi i samarbeid med Suzie Davies. Produksjonen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for Utøvende kunstnere, Bergen Kommune. Samprodusenter: BIT-teatergarasjen og Carte Blanche AS.
English version
Technical rider
norsk tale /norwegian tale - 2003
Kontinuerlig produksjon (monologarbeid): 2003–2014
Steder: offentlige steder/ uformelle settinger
På enkle og poetiske måter, har utøverne Suzie Davies og Karen Foss kommentarer på utfordringer i samtiden, knyttet til moderne levesett. Humoren er underfundig og undertekstet, og levert med vekt på eleganse, samtidig som undringen gjennomsyres av den samme tvetydighet og et underliggende raseri som i annet kfQW arbeid. Jørgen Knudsen designer tidvis musikk og lydbilde til enkelte av monologene. Teksten kan leveres i norsk og / eller engelsk, som passer situasjonen.
Lydfil:
English version
Technical rider
Kontinuerlig produksjon (monologarbeid): 2003–2014
Steder: offentlige steder/ uformelle settinger
På enkle og poetiske måter, har utøverne Suzie Davies og Karen Foss kommentarer på utfordringer i samtiden, knyttet til moderne levesett. Humoren er underfundig og undertekstet, og levert med vekt på eleganse, samtidig som undringen gjennomsyres av den samme tvetydighet og et underliggende raseri som i annet kfQW arbeid. Jørgen Knudsen designer tidvis musikk og lydbilde til enkelte av monologene. Teksten kan leveres i norsk og / eller engelsk, som passer situasjonen.
Lydfil:
English version
Technical rider
perle enkelt/pearl simply - 2002
perle enkelt fortellingen viser og vurderer hva øyet ser, og peker på de subjektive oppfatninger som finnes av skjønnhet. Karakteristisk for produksjonen er en sanselig utforming med bruk av en enkel og poetisk tekst, forsiktig belysning og fyldige kostymer, dufter, kammermusikk av Beethoven og en stille appell I lydlandskapet med en enkel og poetisk tekst. Arbeidet er inspirert av Virginia Woolfs roman Orlando og dens enorme tidsrom, samt renessansens estetiske ideer og former. Spillesteder Black Box Teater i Oslo og BIT Teatergarasjen/Bergen 2002-2003
medvirkende:
Indrani Balgobin, Frode Breivik, Suzie Davies, Katrine Nylund, Robert Roespel, Sigve Sælensminde, Henriette Slorer. Foto,Thor Brødreskift/Marit Anna Evanger. Samprodusenter: BIT Teatergarasjen, Carte Blanche AS/Bergen. Produksjonen mottok støtte fra Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde, Fond for utøvende kunstnere.
KRITIKK, Marit Strømmen in Bergens Tidende, 14th October 2002
KRITIKK, Fredrik Rutter in Aftenposten, 14th October 2002
KRITIKK, Grete Indahl in Klassekampen, 25th February 2003
english version
technical information
perle enkelt fortellingen viser og vurderer hva øyet ser, og peker på de subjektive oppfatninger som finnes av skjønnhet. Karakteristisk for produksjonen er en sanselig utforming med bruk av en enkel og poetisk tekst, forsiktig belysning og fyldige kostymer, dufter, kammermusikk av Beethoven og en stille appell I lydlandskapet med en enkel og poetisk tekst. Arbeidet er inspirert av Virginia Woolfs roman Orlando og dens enorme tidsrom, samt renessansens estetiske ideer og former. Spillesteder Black Box Teater i Oslo og BIT Teatergarasjen/Bergen 2002-2003
medvirkende:
Indrani Balgobin, Frode Breivik, Suzie Davies, Katrine Nylund, Robert Roespel, Sigve Sælensminde, Henriette Slorer. Foto,Thor Brødreskift/Marit Anna Evanger. Samprodusenter: BIT Teatergarasjen, Carte Blanche AS/Bergen. Produksjonen mottok støtte fra Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde, Fond for utøvende kunstnere.
KRITIKK, Marit Strømmen in Bergens Tidende, 14th October 2002
KRITIKK, Fredrik Rutter in Aftenposten, 14th October 2002
KRITIKK, Grete Indahl in Klassekampen, 25th February 2003
english version
technical information
høy/blond - tall/blond - 2003
høy blond er ett forarbeid til innhold i perle trilogien. Teksten er skrevet av Karen Foss.
The pearl trilogy er forarbeidet til pearl simply. perle triologien består av perle enkelt/2002 – stille rød/2004 – europa kvinne/2004.
Forarbeidet til perle enkelt produksjonen, framfører Suzie Davies og Karen Foss en visuell kvalitet til teksten skrevet av Karen Foss.
medvirkende: Suzie Davies, Karen Foss, Frode Breivik, Sigve Sælensminde. Foto: Marit Anna Evanger. Samprodusent: BIT-teatergarasjen og Carte Blanche AS.
høy blond er ett forarbeid til innhold i perle trilogien. Teksten er skrevet av Karen Foss.
The pearl trilogy er forarbeidet til pearl simply. perle triologien består av perle enkelt/2002 – stille rød/2004 – europa kvinne/2004.
Forarbeidet til perle enkelt produksjonen, framfører Suzie Davies og Karen Foss en visuell kvalitet til teksten skrevet av Karen Foss.
medvirkende: Suzie Davies, Karen Foss, Frode Breivik, Sigve Sælensminde. Foto: Marit Anna Evanger. Samprodusent: BIT-teatergarasjen og Carte Blanche AS.
plass/place - 1995
En produksjon som reflekterer over begrepene - plass - og - utvalgt og bestemt sted - (et torg, torget, piazza o.l) som arena for mange hendelser og situasjoner. Fire dansere danser inn og ut av ett lysende malt rom, i bevegelser og strukturer som aktiverer plassen. De former og omformer mønstre og improviserer ulike episoder. Tid og rom manipuleres. To musikere, hvor en er perkusjonist, og den andre spiller en bratsj følger danserne med variasjoner som alternerer mellom det distinkte og det tvetydige. Spillesteder Teatergarasjen/Bergen. Black Box Teater/Oslo.
medvirkende:
Marianne Albers, Marit Anna Evanger, Gaute Grimeland, Jørgen Knudsen, Gro Løvdahl, Katrine Nylund, Terje Tjøme Mossige, Erik Wiedersheim Paul, Cecilie Lindeman Steen, Hans Kristian Tjos Sørensen. Foto, Marit Anna Evanger. Produksjonen mottok støtte fra Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde, Fond for utøvende kunstnere. Samprodusent: BIT Teatergarasjen
KRITIKK, Yngvild Sørbye in Dagbladet, 22nd September 1995
KRITIKK, Åse Løvset Glad in Bergens Tidende, September 1995
English version
Technical information
En produksjon som reflekterer over begrepene - plass - og - utvalgt og bestemt sted - (et torg, torget, piazza o.l) som arena for mange hendelser og situasjoner. Fire dansere danser inn og ut av ett lysende malt rom, i bevegelser og strukturer som aktiverer plassen. De former og omformer mønstre og improviserer ulike episoder. Tid og rom manipuleres. To musikere, hvor en er perkusjonist, og den andre spiller en bratsj følger danserne med variasjoner som alternerer mellom det distinkte og det tvetydige. Spillesteder Teatergarasjen/Bergen. Black Box Teater/Oslo.
medvirkende:
Marianne Albers, Marit Anna Evanger, Gaute Grimeland, Jørgen Knudsen, Gro Løvdahl, Katrine Nylund, Terje Tjøme Mossige, Erik Wiedersheim Paul, Cecilie Lindeman Steen, Hans Kristian Tjos Sørensen. Foto, Marit Anna Evanger. Produksjonen mottok støtte fra Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde, Fond for utøvende kunstnere. Samprodusent: BIT Teatergarasjen
KRITIKK, Yngvild Sørbye in Dagbladet, 22nd September 1995
KRITIKK, Åse Løvset Glad in Bergens Tidende, September 1995
English version
Technical information
Tidligere arbeid av Karen Foss periode 1984-1995
curves/ pinholedrama/ madrigal/ largo/ utenom og vals/ duet/ duet II
Additional work:
2005: balanse – a project for Sunnhordland Folkehøgskule
2006: heart matters – a study for art students and the Norwegian Theatre Academy at Østfold University College.
curves/ pinholedrama/ madrigal/ largo/ utenom og vals/ duet/ duet II
Additional work:
2005: balanse – a project for Sunnhordland Folkehøgskule
2006: heart matters – a study for art students and the Norwegian Theatre Academy at Østfold University College.